2017.10.18. 09:30
Amikor a filmekben a hazai underground művészet képviselői dolgoztak
Az első pillanatban kissé kopárnak tűnhet a kiállítótér, de a látszat csalóka. A Metszéspontok című tárlat akár órákra beszippanthatja a látogatót.
Elvégre ennek a kiállításnak egy kétórás videofilm a legfontosabb eleme. A tárlat kurátorai – Balázs Kata művészettörténész és Szabó Eszter Ágnes képzőművész – a 80-as éveket kutatja: ez az az évtized, amelyben olyan legendás filmek születtek, amelyekben a hazai underground képzőművészet és zene képviselői is közreműködtek. (Főleg olyan alkotókról van szó, akiket a hivatalos kultúrpolitika nem ismert el.) Ezek a filmek így összművészeti vállalkozásokká váltak, a filmekben felbukkanó egy-egy tárgy – sőt, némely szereplő is – a nyolcvanas évek emblematikus megjelenítője lett.
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/349TWNA8qxES9EJ37tj5CQ4JF-MDnLQ-dMhIgot0kao/fill/3264/2176/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzMxNWUzMmU1ZTA0YTRkM2RhMTIxYmE5MzdjYjlmMjRm.jpg)
A kiállítás egy kutatás kezdeti szakaszát összegzi. A kurátorok három fontos filmet vizsgáltak meg. Az Eszkimó asszony fázik (1983, rendezte: Xantus János); a Meteo, 1989, (rendezte: Monory-Mész András) valamint Az emberevő szerelme, 1985, rendezte: Cantu Mari, Pázmándy Katalin) egyes alkotói szerepelnek a videoinstallációban. Azon kapjuk magunkat, hogy marasztal bennünket ez a videó. Matkócsik András operatőr például arról beszél, hogyan alakult ki az összhang Xantus Jánossal és a látványtervező Bachmann Gáborral – miként lett a film vizuális világában meghatározó a piros és a fekete. A kurátorok a 80-as évek filmművészetének, posztmodern képzőművészetének, alternatív zenéjének metszéspontjait keresték, amikor ezekre a periférikus részletekre irányították a figyelmet. Az apróságok utólag értelmet nyernek, mert meghatározzák egy-egy film világát, ma is visszaidézik a korszakra jellemző életérzést.
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/zV9JLLBCUKxv38eslDW_lW3TeVMbOw4bEARUKtnXY08/fill/3264/2176/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzc0MzEwNTAxZGJlMTRiYjY5ZmJjNzZhOTU5OTZlZjJj.jpg)
Fotós: Koppán Viktor Dávid
- Van egy listánk a 80-as évek magyar mozijaiból – mondta Szabó Eszter Ágnes -, de az első körben ezt a hármat vizsgáltuk. Azokkal a filmekkel, amelyekben a Bizottság Zenekar felbukkan, már sokat foglalkoztak, ezért mi másra fókuszáltunk. A három közül a kevésbé ismert Az emberevő szerelme, amit csak Művész mozi játszott hajdanán – de az alkotógárdájában olyan nevek bukkannak fel, mint Rajk László, Bachmann Gábor, Másik János és Király Tamás – mondta Szabó Eszter Ágnes, aki szeretné a filmek kultikus kellékeit is összegyűjteni:
![](https://cdn.feol.hu/2021/09/TO-nnVpYFI_-jEctPgJ2VJcAG1THcdgE_GDDIbKLQJQ/fill/3264/2176/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzdjNTBiNzBkZTU2ZjQwM2FiOWM4ZjRmZTlkNjEyMjUw.jpg)
- Egy-egy híres hollywoodi film kellékét biztosan őrzik valahol. Ám nálunk nem figyeltek erre. Kiderült, hogy a Meteóban szereplő Csajka autóból kettő is volt, mert az egyiket összetörték, de a kocsinak nyoma veszett. Hiába kerestem a Meteóból a jellegzetes ballonkabátot is. A filmgyár jelmeztárában nem katalogizálják a ruhadarabokat, ezért nem tudják, mi hova került. Pedig az „Eszkimó asszony...”-ban is hozzátartozik a látványvilághoz, amit Méhes Marietta visel, hiszen ahogyan a jelmeztervező, Koppány Gizella mesélte: csupa olyan darabról van szó, amit a 80-as években hordtunk. A filmkészítők között akadt, aki egyik-másik tárgyat sokáig őrizte, de mára elveszítette. Talán ez kiállítás is felhívja a figyelmet a kutatásra, s egy-egy meghatározó, a korról árulkodó tárgy, filmes kellék idővel megkerül.