2019.09.16. 17:30
Elmosódott arcok, megsokszorozódott testek ejtik rabul az időt – 13. Ars Sacra Fesztivál
A 13. Ars Sacra Fesztivál megnyitóján, szombaton Spányi Antal megyés püspök mondott köszöntőt a Szent István Hitoktatási és Művelődési Házban, és megnyitották Csurka Eszter festőművész kiállítását.
Spányi Antal (b), Csurka Eszter, Vilma kutyus és Rockenbauer Zoltán a megnyitón Fotó: Pesti Tamás
A Székesfehérvári Egyházmegye Kortárs Művészeti Gyűjteményének rendezvényén a Bécsben élő Reha György (Georg Reha) képzőművész, a művészeti gyűjtemény vezetője, az Europa Club tagja üdvözölte az egybegyűlteket.
Csurka Eszter Munkácsy-díjas festőművész tárlatmegnyitóját zenei futamok vezették be és zárták le, közte a művész filmetűdjei peregtek, Leonardo da Vinci: A festészetről című írásából Lábodi Ádám színművész olvasott fel részletet, s az október 12-éig látogatható kiállítást Rockenbauer Zoltán művészettörténész ajánlotta az érdeklődők figyelmébe.
Csurka Eszter valódi „összművész”. A kilencvenes években a Magyar Iparművészeti Főiskolán grafikát és fotográfiát tanult, a Színház- és Filmművészeti Főiskolán rendező-operatőr osztályba járt – olvashatjuk életpályája sorai között. Sokszínű tanulmányai visszaköszönnek munkásságában. Ismert olaj-vászon festményeiről, különleges technikával vízben készült bronzszobrairól, egyedi tervezésű ékszereiről, videómunkáiról, performanszairól.
Nem valóságos mozdulatokról van szó, inkább csak a cselekvés szándékáról
– Csurka Eszter festményein többnyire egy-egy folyamatot ragad meg, és sűrít egyetlen állóképbe – fogalmazta meg a többi között megnyitójában Rockenbauer Zoltán. – Szemünk azonnal befogadja a látványt, az elmosódó körvonalak a folyamatos változást érzékeltetik. Elmerülünk e harmóniában. Melodikus a kép, szinte halljuk a levegőben úszó lepelhez tartozó lágy zenét, vagy egy másik hasonló alkotáson megérezzük a ritmusváltást, ahogy hevesen lendületet vesz a pörgés.
– Festőnk emberek interakcióiban igyekszik foglyul ejteni az időt, itt fejek hajolnak egymáshoz, amott egy arc szemből profilba fordul, máshol a testek egymásból vannak vagy épp megsokszorozódnak. Nem valóságos mozdulatokról van szó, inkább csak a cselekvés szándékáról. A gesztus nem materiális, hanem spirituális. Csurka Eszter képei a lélek üzentét hordozzák – tette hozzá méltatója.