„Szedd össze a maradék szelet, aztán söprés!”

2024.06.08. 15:30

Fa Nándor felhívta óceánon hajózó utódját

Az már a hét közepén, egészen pontosan szerdán eldőlt, hogy Weöres Szabolcs biztosan ott lesz a Vendée Globe novemberi rajtjánál, hiszen egy ezerötszáz tengeri mérföldes újabb szakasszal teljesítette a világ legnehezebb vitorlásversenyén való induláshoz szükséges feltételeket. Fa Nándor az elsők között gratulált mentoráltjának és egy műholdas hívás segítségével megosztották egymással gondolataikat.

Tihanyi Tamás

Fa Nándor és Weöres Szabolcs. Nándor folyamatosan figyeli az utolsó kvalifikációs verseny mezőnyét és minden korábbi tapasztalatával igyekszik segíteni leendő utódját

Fotó: Szabi Racing/Kerekes Zsombor

A 2024-es kikötés és külső segítségnyújtás nélküli, szóló Föld-kerülő vitorlásverseny, a Vendée Globe előtti utolsó kvalifikációs kihívás mezőnye május 29-én rajtolt el az Egyesült Államokból. A New York Vendée hajói azóta több csoportra szakadva küzdenek a rapszodikus viszonyokkal, van, aki északról, mások dél felől kerülték, kerülik meg az Azori-szigeteket. Weöres Szabolcs és a New Europe jelenleg – közel tíz nap után – a huszonkettedik.

Fa Nándor úgy vélekedett, hogy egy véget nem érőnek tűnő kvalifikációs széria után a magyar hajós joggal lehet ott a novemberi Vendée Globe rajtjánál, amely igen nagy lépést jelent. Szabolcs úgy foglalta össze benyomásait, hogy időjárási szempontból jelenleg igen komplikált versenyben van, amelynek során szinte semmi sem úgy történik, ahogyan annak elméletileg lennie kellene. „Nagyon nehéz átküzdenünk magunkat a szélcsendes és mindenféle időjárási zónákon”, mondta, majd tréfásan hozzátette: ahhoz hogy valóban ott legyen a rajtnál novemberben, előtte még oda is kell érjen, de reméli, ez összejön. A technika szombaton még mindig ugyanannyi időt jósolt a Franciaországba való érkezésig, mint egy, vagy két nappal korábban. „Látszólag jól haladok, jelenleg nagyjából tízcsomós sebességet tartok. Sűrű a mezőny körülöttem, izgalmas a játék, mert mindig van kivel versenyezni.” Hozzátette, indulás előtt természetesen nem az egymással való viaskodás volt a stratégiai szempont, hanem a még szükséges ezerötszáz tengeri mérföld teljesítése, de azon már szerencsésen túl van.

A magyar New Europe gyenge szélben küzd az Atlanti-óceán közepén, miközben kormányosa egyre jobban kiismeri
Fotó: Szabi Racing/Kerekes Zsombor  

Szabolcs Fa Nándorral való beszélgetése során felidézte a rajt utáni időszakot, azokat az órákat, amikor a Hudson folyó százmérföldes uszadékában kellett a mezőnynek hajóznia: volt, akinek megsérült a vitorlása, a magyar New Europe is koccant egy-két fadarabbal. Változékony időjárási körülmények tették próbára a kormányosokat, akik arra panaszkodtak, hogy képtelenek pihenni. Azóta szembetűnő, hogy a hajók kisebb csapatokban haladnak, látszik, hogy a különböző típusú és évjáratú vitorlások más-más útvonalat követnek attól függően, hogy a verseny résztvevői melyiket gondolják ideálisnak.

Fa Nándor megjegyezte, látja, hogy a hajósok mennyire küzdenek azért a kevés össze-vissza fújó szélért, amely jelenleg a rendelkezésükre áll az Atlanti-óceán közepén. „Többnyire gyenge szelekben jöttök. Ez olyan szempontból előny, hogy a meglehetősen különböző képességű hajók viszonylag közel haladnak egymáshoz. Ez egy lóversenyes időjárásban nem alakult volna így. Én azért szurkolok, hogy majd a Föld-kerülő Vendége Globe-on, legalább annak első időszakában is így legyen ez.” „Semmi sem biztos”, vallotta be válaszában Weöres Szabolcs. „Nem csak a technikai adatokat töltöm le a várható időjárásról, folyamatosan kémlelem az eget, próbálom kitalálni, mi legyen, hogy kisüljön valami jó abból, amit ígér az előrejelzés, és ami a valóság.”  

Szabolcs hetekkel korábban, a magyar hajó törött kormányával. Szerencsére a legutóbbi rajt után csak kisebb uszadékokkal ütközött
Fotó: Szabi Racing/Kerekes Zsombor

A New Europe-ról is szót váltott a két óceánjáró magyar, hiszen a Vargha Tamás országgyűlési képviselő keresztapaságával felavatott vitorlás nagyon komoly felújításokon, átépítésen esett át. Szabolcs úgy érzi, a hajót egyre inkább kezdi a magáénak érezni, egyre otthonosabban mozog a fedélzeten. De bevallotta, egyelőre nem tudja kihozni belőle a száz százalékot: ennek főként az az oka, hogy komoly többlet súlyt visz magával. Az új nagyvitorla is ott várakozik a fedélzeten, de a jelenlegi versenyen még egyáltalán nem húzta fel, mert a gyártó szerint egy Föld-kerülést és egy óceáni átkelést bír ki biztosan, Szabolcs mögött pedig már két transz-atlanti is van, nem akar ennél többet. A novemberi rajtig még bőven lesz tennivalója, rengeteg munka várja a tőkesúllyal és más egyébbel. De tudja, rengeteget fejlődött a hajó és a jelenleginél tíz százalékkal nagyobb sebességre lesz vele képes.

„A felkészülést, ezt a munkát befejezni nem lehet, csak abbahagyni”, üzente Fa Nándor az Atlanti-óceán közepére a Fa Hajó Kft. székesfehérvári tervezőirodájából, azt jósolva, hogy az időjárás nem ígér Szabolcs számára túl könnyű befejezést az utolsó nagy felkészülési verseny alkalmával sem. „Szedd össze az összes maradék szelet, aztán söprés!”, biztatta mentoráltját, majd megígérte, ott várja majd őt és a New Europe-ot a célban, Les Sables d’ Olonne kikötőjében.   

A New York Vendée elnevezésű versenyt ITT lehet követni.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában