Barátok, sporttársak beszéltek a múltról és a jövőről

2 órája

Megemlékező találkozó egy tragikus baleset helyszínén

Hétfőn este megemlékező találkozóra gyülekeztek össze néhányan a Székesfehérvárról Gárdony felé vezető 7-es műút mellett. Azon a helyen, ahol 1977-ben, egy novemberi estén edzésről tartott haza gépkocsijával a rendkívüli tehetséges kenus, a 22 éves Popovics István. De aztán soha nem érkezett meg Fehérvárra.

Tihanyi Tamás

A megemlékezésen (balról): Horgos Lajos, Kovács László, Ódor László, Szipola Antal, Dombai István, Molnár Ferenc, Gál József, Popovics Istvánné Ica, Fa Nándor, Kiss Gábor és Lak István

Fotó: Feol.hu

Az Európa-bajnokságon ezüstérmes kenus versenyző a dinnyési halgazdaság mellett vezető úton szenvedett autóbalesetet Trabant gépkocsijával, és a helyszínen életét vesztette. Akkor sporttársai – közöttük a későbbiekben már a Szent Jupát Földet megkerülő útjára készülődő Fa Nándor és Gál József – egy vascsőből formázott kenulapátot helyeztek el a végzetes ütközés helyszínén.

Mi történt akkor, azon a szörnyű estén? Popovics István, aki röviddel a tragédia előtt házasodott meg, edzésről tartott hazafelé. Előtte valamikor egy magyar katonai konvoj haladt, a honvédek kukoricát szedtek a határban. Az egyik teherautó az árokba csúszott, egy másik próbálta kihúzni, de a kötél elszakadt, ezért a vontató jármű hirtelen kivágódott az útra a sötétben. Istvánnak esélye sem maradt, már nem tudta elkerülni az ütközést a Trabantjával, amelynek köztudottan az elavult dobfék volt a leggyengébb pontja. „Nem tudtunk mit tenni, idővel tudomásul vettük a veszteséget és a hiányát, aztán – talán a történtek hatására is – abbahagytam a kenuzást és vitorlázni kezdtem”, jegyezte meg Fa Nándor, aki abban az időben egy konténerben lakott a Velencei-tó partján.

Popovics Istvánné Ica a felújított emléklapáttal
Fotó: Feol.hu

Az eltelt közel ötven év nem múlt el nyomtalanul az evezőn, amit István születésnapjára minap felújítottak és elhelyeztek az egykori osztály- és sporttársak. A rövid megemlékezés Agárdon, a Velencei-tavi Vízi Sportiskola bázisán folytatódott.

– Megérintett bennünket a hely szelleme – foglalta össze érzéseit Szipola Antal, a Vitál Club elnöke. – Bámultuk a tavat, és éjszakába nyúló beszélgetést folytattunk a kezdetekről, a kajak-kenu sport jelenéről és a remélhető jövőről. Nagy tapasztalattal rendelkező szakembergárdát hívtam össze, akik a székesfehérvári, majd az agárdi kajak-kenu, evezős, és vitorlás élet kialakításában, megteremtésében vettek részt. Kezdetben, mint gyermek versenyzők, akik később kiteljesítették pályafutásukat, aztán edzők, műszakiak, vagy sportvezetők lettek. Megemlékeztünk természetesen az igazi pionírokról, Thorday Levente és Zsakai Kálmán testnevelő tanárokról is szólt, akik a Csónakázó-tavon az 1966-68-as évektől szervezték a sportágat. Egy közösségi portálon már sikerrel kértem Cser-Palkovics András polgármester urat arra, hogy a Koronás Parkban lévő Kajakvár falán elhelyezhessünk egy emléktáblát róluk, a következő önkormányzati közgyűlésen kérvényezem is ezt.

Szipola Antal – aki egykor a VVSI műszaki vezetőjeként dolgozott, ahol sporteszközöket, hajókat is gyártottak – hozzátette: fontosnak tartják, hogy a rájuk bízott gyerekek mellett a Székesfehérvárra látogatók megismerhessék a sportmúlt tárgyi eszközeit és versenyzőit, ezért tovább fejlesztik és látogathatóvá teszik a Sportmúzeumnak elnevezett gyűjteményt.

Popovics István életét és pályafutását kettétörte a tragédia
Fotó: Szipola Antal gyűjteményéből

– A tárgyakat digitalizáljuk, fotókat készítünk róluk, történeteket gyűjtünk és fogalmazunk meg egykori társainkról, ezért várjuk az emlékeket mindenkitől az [email protected] címre – folytatta Szipola Antal. – Fehérvári sportmúzeum elnevezéssel honlapot készítünk, hogy nekünk is legyen – más nagyvárosokhoz hasonlóan – ilyen gyűjteményünk. Az evezés, a kajak-kenu és a vitorlázás mellett nagy szerepet kap majd a kerékpár, triatlon, télisport. Van öttusás, kézilabdás, labdarúgó emlékünk, de birkózó, hőlégballonos, vagy autóversenyző barátaink is bemutatkoznak. Elnézést kérek mindazon sportágak képviselőitől, akiket nem említettem, de még nagyon az út elején vagyunk. Célunk, hogy az utánunk jövő generációkkal méltó módon ismertessük meg Fejér vármegye sportmúltját.

Szipola Antal sporttársai és barátai nevében is szólva emelte ki: szeretnék, ha abból a kis csapatból, akik eddigi életükkel bizonyították a sporttért, egymásért való tenni akarásukat, minél többen helyet kaphatnának majd annál a hivatali asztalnál, ahol a kajak-kenu sportág fehérvári jövőjéről döntenek – remélhetően nem csak üzleti alapon.

Popovics István (1955-1977)

A baleset után egy hónappal, 1977 decemberében nekrológ jelent meg a kajak-kenu szövetség lapjában, Popovics Istvánra a főtitkár, Vajda Vilmos emlékezett.

„A halál megjelenése mindig iszonyattal tölti el az embert, de ez még nehezebb, amikor egy 23 éves erős, egészséges, életének első negyedét taposó fiatalt ragad el, szerettei, sporttársai és nevelői köréből. A szomorú hír nekünk, akik ismertük őt, dolgoztunk vele, készítettük a szürke hétköznapok kisebb és nagyobb feladataira, egyszerűen érthetetlen, megmagyarázhatatlan. Életében igen korán, serdülő korában lépett be a sport. A Velencei-tó csodálatos természeti környezetében lett szerelmese a kenuzásnak. Itt fogott először lapátot és ismerkedett meg az ősi mozgással, és tanulta meg élversenyzői pályafutásának sokrétű ismereteit. Életét a tanulás és a sport töltötte ki. Szorgalma, fáradhatatlan lelkesedése megkülönböztette és kiemelte őt a középszerűségből. 1973-ban 18 évesen már több értékes hazai sportsikert tudhatott magáénak, és még abban az évben munkája és tehetsége révén tagja lett az ifjúsági válogatott keretnek.”

Vajda Vilmos ezek után felidézte a legnagyobb sikert, az Európa-bajnokságon elért ezüstérem körülményeit. Majd így búcsúzott:

„Életútját kettétörte egy véletlen baleset. Sportpályafutása, melynek nemzetközi alapjait eredményesen lerakta, már nem teljesedhetett ki. Hozzátartozói, versenyzőtársai és mi, akik fogtuk a kezét, elvesztettük őt, de emlékét magunkba zárjuk, emberi magatartását példaképül állítjuk.”

A lap alján egy rajz: egy kettétört kenus evezőlapát látható.