Hírek

2016.09.09. 19:12

Gyalogosok kontra biciklisek: ez a KRESZ-módosítás hozhatná el a nyugalmat?

Székesfehérvár – A sok vitát és nézeteltérést egy frappáns KRESZ-módosítással szüntetné meg Polányi Péter közlekedés-építő mérnök, aki a zebra kontra biciklisek témában született írásunkra reagálva osztotta meg elképzelését lapunkkal.

Házi Péter

Mivel a KRESZ-ből csak nehezen következtethető ki az, hogy a gyalogátkelőhelyen a biciklisek nem kerekezhetnének át, ezért a biciklisek talán joggal hivatkoznak arra, hogy ezért büntetés sem róható ki. Polányi Péter szerint, aki maga is gyakorló kerékpáros és autóvezető is, a KRESZ-nek arról kellene rendelkeznie, hogy a kerékpárosok a biciklin ülve keresztezhessék az utat a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, de csak a gyalogosok zavarása nélkül, megadva az elsőbbséget az úton haladó járművek számára.

Fotó: Koppán Viktor

Ha a zebrához jelzőlámpa is társul, a kerékpárosok a gyalogosok szabad jelzésével együtt tekerhetnének át az út másik oldalára. A kerékpárosnak csak a következő esetekben lenne elsőbbsége: ha ezt külön jelzőtáblarendszer jelzi; ha együtt halad a fölérendelt úton közlekedő járművekkel; vagy ha a részére kialakított kerékpárút a fölérendelt úttal együtt halad, az úton lévő forgalmi sávok vonalvezetését követve.

Ez utóbbi így lehet, hogy túl szakmaian hangzik, de a lényege valójában nagyon egyszerű: – Szinte minden tervező, én magam is, úgy kezdte a kerékpárút útkereszteződésen történő átvezetésének rajzolását, ahogyan a gyalogosokét szokta. Sávelhúzással elvittük a biciklist azon út mellől, ahol eddig jött, s a csatlakozó út gyalogos zebrájával együtt vezettük őt át a túloldalra. Ezzel azonban sok zavart okozunk: az autós átengedi a zebrán a gyalogost, hiszen elsőbbsége van, ám a biztonság kedvéért ugyanezt teszi a biciklissel is, holott annak nincs elsőbbsége. A biciklis ezt a téves gyakorlatot szokja meg, s ebből lesznek a kavarodások, a balesetveszélyes helyeztek – véli Polányi Péter, aki szerint hasonló a probléma a zebra melletti, külön sárga szaggatott vonallal jelölt átvezetéssel is: a gyalogosnak elsőbbsége van, a biciklisnek alapesetben nincs.

Mindezek miatt két fontos dolgot javasol a kerékpárutakat is tervező szakember: a fölérendelt úttal párhuzamosan érkező biciklisávot ne húzzák el a mellékút gyalogos zebrájához, hanem vezessék azt a mellette haladó autósok sávja mentén, így mindenki számára egyértelműen, járműként halad át a kerékpáros a kereszteződésen. Ha pedig egy kerékpársávot útkereszteződésen kívül vezetnek át egy adott út túloldalára (csak kivételes esetben szabad egyébként ilyet tervezni), akkor azt direkt ne a zebra mellett tegyék, hanem attól messzebb. Így egyértelmű lesz a kerékpáros és az autós számára is, hogy a kerékpárosnak itt bizony nincs elsőbbsége!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!