Lóerő

2010.04.02. 05:29

Kényszerű műszaki, kötelező javíttatás

Budapest - Tegnap lépett életbe a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási törvény módosítása, amely szerint a biztosítónak műszaki vizsgára kell küldenie a járművet, ha annak üzembentartója nem ad nyilatkozatot arról, hogy a kárfelvétel befejeztét követő nyolc napon belül helyreállítja azt.

Miskei Anita

A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) a szabályozás miatt az Alkotmánybírósághoz fordult. A szövetség főtitkára elmondta, a módosított rendelkezés is a jármű javíttatásának elvégeztetésére kötelezi a vétlen károsultat. Azonban ha ezt elmulasztja, akkor csak az előzetesen kalkulált, áfával csökkentett kárösszeg hatvan százalékát kaphatja meg előlegként, vagyis a teljes kárnak így kevesebb mint feléhez, mindössze 48 százalékához jut hozzá a vétlen autó üzembentartója illetve tulajdonosa.

A biztosítótársaságok szerint ezzel a döntéssel a nehéz helyzetben lévő szervizeket hozza a jogalkotó előnyösebb helyzetbe, a rendelkezéssel munkát ad számukra. Azonban az eddigi tendencia szerint az évi 170-180 ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendezett kár harminc-negyven százalékát nem a tényleges javítási költségek megfizetésével rendezik a társaságok. Sokkal több autós él az úgynevezett gyorsított kárrendezéssel.

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.

A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) a szabályozás miatt az Alkotmánybírósághoz fordult. A szövetség főtitkára elmondta, a módosított rendelkezés is a jármű javíttatásának elvégeztetésére kötelezi a vétlen károsultat. Azonban ha ezt elmulasztja, akkor csak az előzetesen kalkulált, áfával csökkentett kárösszeg hatvan százalékát kaphatja meg előlegként, vagyis a teljes kárnak így kevesebb mint feléhez, mindössze 48 százalékához jut hozzá a vétlen autó üzembentartója illetve tulajdonosa.

A biztosítótársaságok szerint ezzel a döntéssel a nehéz helyzetben lévő szervizeket hozza a jogalkotó előnyösebb helyzetbe, a rendelkezéssel munkát ad számukra. Azonban az eddigi tendencia szerint az évi 170-180 ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendezett kár harminc-negyven százalékát nem a tényleges javítási költségek megfizetésével rendezik a társaságok. Sokkal több autós él az úgynevezett gyorsított kárrendezéssel.

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.

A biztosítótársaságok szerint ezzel a döntéssel a nehéz helyzetben lévő szervizeket hozza a jogalkotó előnyösebb helyzetbe, a rendelkezéssel munkát ad számukra. Azonban az eddigi tendencia szerint az évi 170-180 ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendezett kár harminc-negyven százalékát nem a tényleges javítási költségek megfizetésével rendezik a társaságok. Sokkal több autós él az úgynevezett gyorsított kárrendezéssel.

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.

A biztosítótársaságok szerint ezzel a döntéssel a nehéz helyzetben lévő szervizeket hozza a jogalkotó előnyösebb helyzetbe, a rendelkezéssel munkát ad számukra. Azonban az eddigi tendencia szerint az évi 170-180 ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendezett kár harminc-negyven százalékát nem a tényleges javítási költségek megfizetésével rendezik a társaságok. Sokkal több autós él az úgynevezett gyorsított kárrendezéssel.

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!