2010.04.02. 05:29
Kényszerű műszaki, kötelező javíttatás
Budapest - Tegnap lépett életbe a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási törvény módosítása, amely szerint a biztosítónak műszaki vizsgára kell küldenie a járművet, ha annak üzembentartója nem ad nyilatkozatot arról, hogy a kárfelvétel befejeztét követő nyolc napon belül helyreállítja azt.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) a szabályozás miatt az Alkotmánybírósághoz fordult. A szövetség főtitkára elmondta, a módosított rendelkezés is a jármű javíttatásának elvégeztetésére kötelezi a vétlen károsultat. Azonban ha ezt elmulasztja, akkor csak az előzetesen kalkulált, áfával csökkentett kárösszeg hatvan százalékát kaphatja meg előlegként, vagyis a teljes kárnak így kevesebb mint feléhez, mindössze 48 százalékához jut hozzá a vétlen autó üzembentartója illetve tulajdonosa.
A biztosítótársaságok szerint ezzel a döntéssel a nehéz helyzetben lévő szervizeket hozza a jogalkotó előnyösebb helyzetbe, a rendelkezéssel munkát ad számukra. Azonban az eddigi tendencia szerint az évi 170-180 ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendezett kár harminc-negyven százalékát nem a tényleges javítási költségek megfizetésével rendezik a társaságok. Sokkal több autós él az úgynevezett gyorsított kárrendezéssel.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) a szabályozás miatt az Alkotmánybírósághoz fordult. A szövetség főtitkára elmondta, a módosított rendelkezés is a jármű javíttatásának elvégeztetésére kötelezi a vétlen károsultat. Azonban ha ezt elmulasztja, akkor csak az előzetesen kalkulált, áfával csökkentett kárösszeg hatvan százalékát kaphatja meg előlegként, vagyis a teljes kárnak így kevesebb mint feléhez, mindössze 48 százalékához jut hozzá a vétlen autó üzembentartója illetve tulajdonosa.
A biztosítótársaságok szerint ezzel a döntéssel a nehéz helyzetben lévő szervizeket hozza a jogalkotó előnyösebb helyzetbe, a rendelkezéssel munkát ad számukra. Azonban az eddigi tendencia szerint az évi 170-180 ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendezett kár harminc-negyven százalékát nem a tényleges javítási költségek megfizetésével rendezik a társaságok. Sokkal több autós él az úgynevezett gyorsított kárrendezéssel.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.
A biztosítótársaságok szerint ezzel a döntéssel a nehéz helyzetben lévő szervizeket hozza a jogalkotó előnyösebb helyzetbe, a rendelkezéssel munkát ad számukra. Azonban az eddigi tendencia szerint az évi 170-180 ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendezett kár harminc-negyven százalékát nem a tényleges javítási költségek megfizetésével rendezik a társaságok. Sokkal több autós él az úgynevezett gyorsított kárrendezéssel.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.
A biztosítótársaságok szerint ezzel a döntéssel a nehéz helyzetben lévő szervizeket hozza a jogalkotó előnyösebb helyzetbe, a rendelkezéssel munkát ad számukra. Azonban az eddigi tendencia szerint az évi 170-180 ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendezett kár harminc-negyven százalékát nem a tényleges javítási költségek megfizetésével rendezik a társaságok. Sokkal több autós él az úgynevezett gyorsított kárrendezéssel.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Egyesületének állásfoglalása szerint mindezek ellenére nem egyszeri eset, hogy a totálkárosnak minősített sérült járműveket roncsáron megvásárolják, hogy feljavítsák, majd az autó ismét visszakerül a forgalomba. Ennek az lehet az oka, hogy a sérült kocsi tulajdonosa hamarabb pénzéhez juthat, mint ha javíttatja autóját, s a biztosító kifizetésére vár - vélekedtek.