Lóerő

2010.05.07. 04:13

Ötszáz forintért 100 kilométert? Igen, van ilyen autó!

FMH - Harmadszor nyert a szériaautók kategóriájában, az alternatív meghajtású autók versenyén Szirmay Zoltán. A második és a harmadik helyen is az ő kocsija végzett.

B. Kiss László

 

Tíz kilogrammos, krumplival hajtott bicikli és több tonnás áruszállító is szerepelt a hazai alternatív meghajtású autók győri versenyén.  Szirmay Zoltán, a 32 esztendős  székesfehérvári villamosmérnök az átalakított szériaautók kategóriájában indult,  s az első három díjat  ő gyűjtötte be. Az első helyezést egy elektromos meghajtásúvá átszerelt Fiat Tipóval érte el. Ezzel a kocsival  egyébként harmadszor hozta el zsinórban az aranyat az informatikusként dolgozó fiatalember.  
- Hosszas keresgélés után, 2006-ban vásároltam a használt, ám jó állapotú autót - meséli Szirmay Zoltán.  - Visszagondolva az elmúlt négy évre, ami az elektromos meghajtású kocsi átépítése jegyében telt, a legszebb órákat maga az építés okozta. Látni, amint gyári kocsiba belekerül a villanymotor, az akkumulátorok, a vezérlés. Aztán amikor először ültem bele úgy, hogy az autó elindult! Igaz, az első  út alkalmával talán ha három métert sikerült megtennem: az autó félig állt ki a garázsból, aztán leégett az egész vezérlőelektronika - elevenítette fel a kezdet nehézségeit lapunknak a konstruktőr. Az autó, amelyet először lomtalanításkor összevadászott ólomakkuk hajtottak, két év megfeszített munkájával készült el, s félesztendőnyi  - mint készítője fogalmaz - a bürokráciával folytatott harc után kapott  forgalmi engedélyt.

Az átépített autó  kívülről nem igen különbözik a többi Fiat Tipótól. Legföljebb a motor rendkívül csendes járása tűnik fel. A kocsit időközben továbbfejlesztette Szirmay Zoltán: a régi, összesen három mázsát nyomó ólomakkukat lítium-vasfoszfát akkukra cserélte. Ezek lényegesen könnyebbek, 120 kilósak. Általuk viszont másfélszeresére  70-100 kilométerre nőtt az elektromos autó hatósugara. A kocsi egy normál konnektorból is feltölthető, amihez hét óra szükséges. Ha ugyanez három fázisról történik, két óra is elegendő ahhoz, hogy a jármű ismét indulásra kész legyen - tudtuk meg.  Türelmetlen embereknek nem ajánlott, mivel végsebessége óránként 85 kilométer, üzemben tartása viszont igen olcsó: száz kilométer megtétele kijön egy ötszázasból. Az is tény persze, hogy pénzbe került az átépítése is: a 2,5 millióból 1,2 milliót az akkumulátorok tettek ki. Kezelése nem sokban különbözik benzines társaiétól. Néhány  órával van több a műszerfalon, s a villanyautó  hármasban is elindul... A kezdeti nehézségek olyannyira nem szegték Szirmay Zoltán kedvét, hogy egy újabb kocsit is átépített: ez a kis mopedautó nyerte a  második helyet  a  győri futamon. A harmadik díjas Suzuki a Bednár Andráshoz kötődő TZ-Elmáé, a kocsi elektromos rendszere azonban ez esetben is Szirmay Zoltán kezét, eszét dicséri. A nagy kapacitású akkumulátoroknak köszönhetően "a mi autónk"  a gáz finom kezelése mellett  akár 200 kilométert is képes megtenni egy feltöltéssel, ráadásul jóval fürgébb, mint a Tipo: a rendkívül dinamikus villanymotor óránkénti 120 kilométeres sebességre képes felgyorsítani a kocsit.


Rakéta porszívóból barkácsolta az elsőt

Egy kiselejtezett Rakéta porszívó motorjával turbózta fel 12 évesen az általa barkácsolt elektromos gokartot Szirmay Zoltán. A pallókból összetört, partvisnyéllel kormányzott jármű végsebessége meghaladta az óránkénti 30 kilométert, és a hátsókerék-meghajtás révén driftelni lehetett vele a kanyarokban. Csak azt a fránya hosszabbítót ne kellett volna a gokart után húzni! Ezért aztán csakhamar nem maradt olyan konnektor, amit ki ne szakított volna  a falból - meséli Szirmay.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!