Székesfehérvár

2009.06.22. 02:29

Mazsolaként autózni

Székesfehérvár - Aki sokat vezet, néha úgy érzi, alig lehet haladni a fehérvári utakon. Csúcsforgalomban hosszú kocsisorok, ideges sofőrtársak. Hogy éli meg ezt, aki még csak tanulja?

zaol.hu


Délelőtt még csak-csak lehet közlekedni, a káosz 17 óra után kezdődik
Fotó: FMH

Régebben tipikus nyári történet volt a fiatalok, diákok számára elmenni egy autóvezetői tanfolyamra. Vége lett az iskolának, az ember azonmód nyári munkára, táborba ment - vagy autóvezetői tanfolyamra. A szokások persze változtak azóta, ahogy az árak is. Míg 2002-ben kb. hatvanezerből kijött, hogy megszerezzük a B-kategóriást, addig ma aligha úszhatnánk meg ötszámjegyű összegből. Inkább 120-150 ezer forinttal érdemes kalkulálni. Igaz, még mindig van részletfizetés.

Manapság több az idióta az úton - összegez nemes egyszerűséggel Gazdagh Ferenc gépjármű oktató, de hozzáteszi: persze nem ilyen sematikus a kép. A közlekedésben részt vevők nagy része még mindig türelmes, a tanulóvezetővel is. Ezt bizonyítandó elkísértük egy szokásos vezetői órára őt és egyik tanítványát, Tóth Andreát. A Palotai úton lassan araszolunk, nem kifejezetten önszántunkból, előttünk áll a kocsisor, délután négy óra múlt - bár Andrea inkább óvatos duhaj .

- Ilyenkor már nincs lehetősége a tanulónak önálló cselekedetre - csóválja a fejét az oktató -, legfeljebb beállhatunk az előttünk lévő mögé és araszolhatunk. Délelőttönként jóval rugalmasabb a helyi közlekedés. Bár ez az időpont még egészen elviselhető, a káosz 17 óra után van.

A mazsola - úrvezető viszonyt legtöbbször előbbi kárára szokás emlegetni, de kíváncsiak voltunk, mennyire udvarias egy tanulóvezető? Hiszen kettőn áll a vásár - jobban mondva a kérdéses szituáció megoldása - itt is.

- Nos, nemigen van rá módja, hogy e téren bizonyítson, mert örül, hogy él - véli Gazdagh Ferenc. - Szerencsére a legtöbb szereplővel nincs gondja. Hiába szidják a motorosokat, kerékpárosokat, nincs velük semmi baj, inkább a nagy, drága, sötét üvegű járművek vezetői szokták úgy gondolni, ki kell nyírni az utakról a tanulókat.

Közben a motor többször is lefullad a lámpánál, állnak mögöttünk a járművek. Hihetetlen, de senki sem dudál, egyszer hajt csak mellénk egy suzukis úr, de ő is beéri egy szimpla csúnyán nézéssel.

- Visszahoznám a villogós zöldet az autósoknak is - véli Gazdagh. - És a jobbra kis ívű kanyarodást is engedhetnék a lámpák. Kíváncsi leszek az új KRESZ-módosításra!

Az oktató szerint olykor jelentkezik tanfolyamra olyan diák is, aki amúgy évek óta vezet. De most már jogosítványt is szeretne hozzá...

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!