Székesfehérvár

2016.02.27. 17:32

Ki áll egy sikeres férfi mögött?

Különös témáról hallottunk legutóbb a zsidó egyetem és a fehérvári zsidó hitközség szabadegyetemi sorozatában. Szerdócz Ervin rabbi arról beszélt: miként jelenik meg a szentírásban a misztikus nő alakja?

Gábor Gina

Mindig élvezettel hallgatom Szerdócz Ervin rabbi előadásait, mert minden témában újabb és újabb példázatokkal szolgál. Olykor - eltérve a jegyzeteitől -, mintha önmagával is vitába szállna, eszébe jut egy másik aspektus, és egy másik példázat... „Tudják mit? Itt inkább egy jobban ideillő történetet mondok el. Remélem, nem késem le emiatt a vonatot" - mondta most is az előadás vége előtt, és új eszmefuttatásba kezdett. Mindez szórakoztató és élvezetes, még akkor is, ha olykor el-elveszítem a fonalat.

Misztikus nő: azaz kiismerhetetlen és valamiféle természetfölötti képességgel is bír - tisztázta a fogalmat az elején a rabbi, aki mindenekelőtt azt igyekezett láttatni a hallgatósággal, miként jelenik meg a Tórában a nő? Nos, a zsidó hagyomány szerint a férfiaknak sok-sok (vagy 610) törvényt kell betartaniuk, míg az asszonyoknak csak hármat. Úgy tűnik, a férfiaktól többet vár el a teremtő, s ez alá- és fölérendeltséget sugall, mintha a férfi volna a domináns az engedelmes asszonnyal szemben!

Szerdócz Ervin rabbi arról beszélt, miként jelenik meg a Tórában a nő. Fotó: Koppán Viktor

- Én azonban - emelte fel ujját Szerdócz Ervin - előadásommal azt kívánom bizonyítani, hogy a Tóra inkább a nők felsőbbrendűségét mondja ki, a férfikéhoz képest...

Nos, az indiai hagyomány szerint a nő három embernek engedelmeskedik életében: kislányként az apjának, felnőttként a férjének, idős asszonyként a fiának. Na de engedelmeskedik-e? Vagy inkább lehetővé teszi, hogy vele haladhassanak? - tette fel a kérdést a rabbi, aki arról is beszélt: Isten, még mielőtt kiadta volna a parancsot: „Szaporodjatok és sokasodjatok...", asszonyt teremtett Ádámnak, mert: „Nem jó, hogy az ember egyedül legyen".

Kiderült, Évát a rabbinikus legendák szerint megelőzte egy másik asszony is, Lilith. Aki voltaképpen Ádám első felesége. Lilith a talmudi hagyományokban ártó szellemmé vált. Isten ugyanis a saját képére megteremtette az embert: férfinak Ádámot, nőnek pedig Lilithet. Ám ebben a kapcsolatban - magyarázta Szerdócz Ervin - nem teljesedhetett be a legfontosabb parancs („szaporodjatok és sokasodjatok"), Lilith ugyanis nem fogadta el Ádám dominanciáját, nem volt hajlandó alárendelni magát semmilyen értelemben, ezért létre se jöhetett a testi kapcsolat... Lilith misztikus ártó szellemmé vált, aki bukott angyalokkal hált, és negatív élőlényeknek adott életet: a zsidó néphit szerint például ő a felelős a csecsemőhalálért...

Így aztán Isten megteremtette Évát, Ádám oldalbordájából. („Hús a húsomból, vér a véremből.") Ám a köztük lévő kapcsolat sem jelenti Éva alárendeltségét - derült ki. Isten az embert a maga képére és hasonlóságára teremtette: a férfi az, aki elismeri Istent Istennek, de a nő az, aki képes új életet teremteni Isten hasonlóságára. Ebből is látszik - hangsúlyozta a rabbi -, hogy valójában egy nő testileg és lelkileg is komplikáltabb, mint egy férfi, és ráadásul képes a havi megtisztulásra, azaz a megújulásra.

A nő fontos, kezdeményező szerepét jelzi a bűnbeesés története is. Ádám erősen félte Istent, ezért Éva választott a nekik ajándékozott kertben az öröklét és a tudás fája közül. A nő pedig a tudást választotta... Ezért nagyon is helyén való a mondás: Minden sikeres férfi mögött áll egy nő - vonta le a legfontosabb következtetést a rabbi, aki előadásában további legendás, ősnőtípusok történeteit is megosztotta velünk.

De úgy tűnt, már a teremtés, a bűnbeesés históriájának magyarázatával bizonyította a tételt: szó sincs férfi dominanciáról, sőt! Legalábbis bennünket, a hallgatóság nőtagjait meggyőzött erről...

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!