2012.07.27. 04:24
Vigyázzunk, mit írunk alá! A fogyasztói csoport nem hiteliroda
Budapest, Székesfehérvár - Nyövedi Margitnak pénzre volt szüksége, kis törlesztőrészlettel. Egy hirdetés alapján elutazott a fővárosba: a cégnél azt ígérték, egy hónap múlva pénzt kap. Befizette a regisztrációs díjat, ám pénznek se híre, se hamva.
- Egymillió forintnyi hitelt ígértek, kedvezőnek tűnt a havi tízezer forintnál kevesebb törlesztőrészlet, ezért április 27-én be is fizettem az 55 ezer forintnyi regisztrációs díjat, s azt mondták, néhány héten belül megkapom a pénzt. Ehhez képest pénzt azóta sem kaptam, de kiküldték a májusi és a júniusi csekket is - Nyövedi Margitból csak úgy dől a panasz, azért kereste meg szerkesztőségünket, hogy mások figyelmét is felhívja, ne dőljenek be a reklámnak.
"Pénzre van szüksége? Elutasítják a bankok? Nálunk van megoldás!" - az InterCash Consulting Kft. ezzel a szöveggel toboroz ügyfeleket. A hirdetésben egyetlen helyen sem szerepel a "hitel" szó, ugyanakkor Nyövedi Margit - aki ezt a rendőrségen a napokban tett feljelentésében is leírta - állítja, hogy az ügyintéző, Fekete Gábor azt mondta, májusban megkapja a hitelt. Azt viszont egy szóval sem említette, hogy a pénzhez esetleg sorsolásos alapon lehet csak hozzájutni, úgy adta elő, hogy a regisztrációs díj befizetésével automatikusan elnyeri a jogot a hitelhez és pár héten belül meg is kapja a pénzt.
- Mi nem hiteliroda, hanem egy fogyasztói csoport vagyunk, az illető elolvasta a szerződést és azt aláírta. Ebben a szerződésben is tájékoztattuk arról, nem klasszikus hitelről van szó. Minden hónap 10. és 15. között derül ki, hogy a tagok befizetéséből ki kapja meg az igényelt pénzt, így a hölgynek erre legközelebb augusztusban lesz esélye - mondta lapunknak Fekete Gábor, aki hangsúlyozta, ő soha nem beszélt hitelről.
Panaszosunk nem fizette be a kiküldött csekkeket, s a múlt héten újra felkereste a cég budapesti irodáját, ahol megróbálta visszakérni a befizetett ötvenötezer forintját. Kapott egy papírt arról, hogy felmondta a szerződést, és az ígéretek szerint visszautalják neki a pénzt, bár ő maga ebben már nem bízik. Feljelentést tett a székesfehérvári rendőrkapitányságon, ahonnan az ügyet a budapesti kapitányságra tették át, hiszen az eset a fővárosban történt.
- Évek óta működnek Magyarországon olyan cégek, amelyek gyakorlatilag fedezet nélkül ígérnek pénzt kis jövedelműeknek, nyugdíjasoknak, BAR-listásoknak. A különféle jogcímeken kért előzetes befizetnivalók, mint a regisztrációs vagy az ügyintézési díj gyakran akár a százezres nagyságrendet is elérik, és a legtöbb esetben az ilyen cégek nem sokkal később meg is szűnnek, így az illető hiába várja a pénzét - mondta az üggyel kapcsolatban Törteli Zoltán, a Banki Hitelkárosultak fehérvári irodájának irodavezetője, akinél panaszosunk szintén járt.
A Gazdasági Versenyhivatal egyébként már tavaly vizsgálatot indított a céggel szemben, amelynek végén ez év elején megállapította, az InterCash Consulting Kft. a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos reklámjaival fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, ezért a lehető legmagasabb összegre, 11,5 millió forintra bírságolta a kft-t.
Mint az indokolásban fogalmaznak, a fogyasztói csoportok esetében lényeges körülmény, hogy az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel (a tagok befizetéseiből) kerül sor. Ez tovább növeli a pénzre várók bizonytalanságát, mivel a teljesítés jelentős részben azon fogyasztók jövőbeni, több éven (akár 15-20 éven) át tartó rendszeres befizetésétől függ, akiknek a fizetőképességét a bankok korábban már kétségesnek ítélték, s akik anyagi helyzete ezt követően valószínűsíthetően nem javult. A cég hirdetéseiben nem hívta fel a figyelmet a szerencseelemre, azaz arra, hogy gyakorlatilag egy sorsolás alapján döntik el, a tagok közül ki kap pénzt az adott hónapban.